Na pytanie, co jest podstawowym narzędziem rolnika, większość z nas z przekonaniem odpowie: ciągnik. Jest to ewidentnie jeden z największych wynalazków współczesnego rolnictwa, który znacząco zrewolucjonizował pracę na roli i dalszy rozwój branży. Dziś nie wyobrażamy sobie bez niego gospodarstwa i nie ma w tym nic dziwnego.
Także nic dziwnego nie ma w tym, że ciągniki z czasem się psują, jak każda maszyna poddana eksploatacji. Silnik, zawieszenie, koła czy chociażby szyby – wszystko to z czasem traci na wytrzymałości i w końcu ulega zniszczeniu, czasem tak, że zmiany da się odwrócić, a niekiedy potrzebna jest całkowita wymiana. A jak to jest z szybami do ciągników? Kiedy zdecydować się na ich wymianę i na co zwrócić uwagę przed podjęciem takiej decyzji? O tym w dzisiejszym artykule.
Szyba, jak szyba – lubi pękać
Nie odkryjemy Ameryki stwierdzając jasno iż szyby mają tendencję do pękania. My jako użytkownicy takowej szyby – czy to w ciągniku, aucie, telefonie czy chociażby domu musimy zadbać o to, by maksymalnie zabezpieczyć ją przed czynnikami mogącymi takowy proces uszkodzenia wywołać. W przypadku ciągników jedną z najskuteczniejszych form zabezpieczenia szyby przed uszkodzeniami jest jej regularna konserwacja. W skład takiej konserwacji wchodzi z reguły zestaw czynności od zwyczajnego mycia po pokrywanie specjalnymi środkami kończąc.
Pęknięcia na szybie, co zrobić?
Z czasem, nawet przy najlepszej konserwacji na naszej ciągnikowej szybie zaczną pojawiać się zarysowania i mikropęknięcia. Jest to nieuniknione i trzeba się na to przygotować. Nie oznacza to jednak, że w przypadku wystąpienia takiej rysy, czy delikatnego pęknięcia powinniśmy momentalnie zamawiać nowe szyby do ciągników. Zamiast tego możemy po prostu zadbać o to, aby już istniejące uszkodzenia nie uległy pogłębieniu. W tym celu należy skorzystać z odpowiednich środków wypełniających ubytki w szybie lub udać się do warsztatu, który bez problemu usuwa pęknięcia i odpryski przywracając wytrzymałość w uszkodzonych miejscach nawet do poziomu 90% wytrzymałości przed uszkodzeniem. Należy jednak pamiętać, że nie każdy odprysk i rysa nadaje się do wypełniania – wszystko zależy od tego, kiedy powstała, jak jest głęboka i w jakim miejscu się znajduje.
Niemniej jednak warto w pierwszej kolejności sprawdzić, czy nie ma możliwości załatwiania sprawy w ten sposób. Taka korekta szyby to znacznie tańsze rozwiązanie niż wymiana szyby do ciągników na nowe.