Skrót FSI oznacza fuel stratified injection, a dodatkowa literka T, to oczywiście turbo. Te rodzaje silników są bardzo często spotykane na rynku. Nic dziwnego, mają wiele cech wysoko cenionych przez kierowców. Jakie są opinie o silnikach TFSI i o czym należy pamiętać przed zakupem auta z taką jednostką?
Zalety silnika 2.0 TFSI
Silniki 2.0 TFSI odznaczają się wieloma nowoczesnymi rozwiązaniami. Tłoki, kadłub i głowicę wykonano tu ze stopu aluminium. Ponadto kierowca odczuje zalety systemu zmiennych faz rozrządu, kolektora dolotowego z klapami sterującymi przepływem powietrza oraz układu DOHC. Warto zwrócić też uwagę na obecność wysokociśnieniowej pompy paliwa oraz systemu chłodzenia zaworu recyrkulacji spalin.
Jak przekłada się to na praktykę? Niewątpliwą zaletą silnika 2.0 TFSI jest wysoka efektywność w porównaniu z jednostkami benzynowymi wyposażonymi w konwencjonalny wtrysk paliwa. 2.0 TFSI cechuje się bardzo dobrym osiągami w stosunku do ilości zużywanej benzyny. Innymi słowy: spala dość mało, a pozwala na naprawdę przyjemną, dynamiczną jazdę.
Silniki TFSI i dobre opinie (zwłaszcza o wersji 1.8) sprawiły, że inżynierowie Volkswagena postawili na rozwój właśnie turbodoładowanych wersji FSI, umieszczając tę jednostkę zarówno w pojazdach klasy wyższej, jak i małych kompaktach oraz modelach o bardziej sportowym charakterze. Na rynek trafiło wiele odmian silnika 2.0 TFSI. Można spotkać jednostki o mocy od 170 KM do 272 KM.
Samą popularność tego typu silników również trzeba zaliczyć jako plus. Duża ilość aut na rynku przekłada się na wysoką dostępność części oraz ich niewysoką cenę.
Silnik TFSI – wady i ich eliminacja
Przeglądając informacje o silnikach TFSI, opinie o niektórych usterkach można zauważyć stosunkowo często. Do typowych problemów tej jednostki należało nadmierne zużycie oleju. Silnik „pozbywał się” oleju tak szybko, że często dochodziło do zacierania się jednostki – kierowcy nie podejrzewali, że smarowania może zabraknąć w tak krótkim czasie.
Usterka tego rodzaju pojawia się głównie w nadal bardzo popularnych wersjach o mocy 200 KM oraz 211 KM. Jeśli zauważysz ten problem, konieczne będzie przeprowadzenie remontu silnika. Jeżeli jednostka działa prawidłowo, to olej należy wymieniać co 15 tysięcy km. Warto również pamiętać, że najnowsze wersje silników TFSI pozbawione są wad związanych ze zbyt dużym zużyciem oleju. Najważniejsze modyfikacje wprowadzono w 2011 roku, kiedy to zaprezentowano wersję EA888 Gen.3. Od tego momentu silniki 2.0 TFSI przestały zaskakiwać kierowców zbyt dużymi ilościami pobieranego oleju i stały się znacznie popularniejsze wśród nabywców aut.
Silnik 2.0 TFSI zasłużył na jeszcze lepsze opinie po 2015 roku, gdy znacznie zredukowano jego spalanie. Jego zapotrzebowanie na paliwo okazało się niewiele większe od dużo skromniejszych wersji 1.4 TSI. To sprawia, że nowe wersje (z serii EA888 Gen.3 oraz 3B) są bardzo dobrym wyborem, chociaż warto pamiętać również, iż są to silniki młode, a co za tym idzie – cena aut w nie wyposażonych jest znacznie wyższa.
Natomiast w związku z opisanymi wcześniej wadami, uważać trzeba przede wszystkim na wersję EA888 Gen.2, której cechą charakterystyczną są cztery wtryskiwacze paliwa oraz brak fazatora na wałku wydechowym.