Sonda lambda – jak działa i skąd wiadomo, że jest uszkodzona?

Sonda lambda to element układu wydechowego, odpowiedzialny za pomiar zawartości tlenu w spalinach. Sonda lambda ma bezpośredni wpływ na skład mieszanki paliwowo-powietrznej, a w następstwie również na skład spalin, które wydobywają się z komory silnika. Sonda lambda przesyła sygnał do sterownika umiejscowionego w silniku, ten z kolei na podstawie zdobytych danych, oblicza dawkę paliwa, która trafia do komory spalania. Nowsze modele samochodów posiadają drugą dodatkową sondę lambda, kontrolującą prawidłowość działania układu oczyszczania spalin.

Jak działa sonda lambda?

Ta mała, niepozorna cześć najczęściej wyglądem zbliżona jest do świecy zapłonowej, do której doprowadzony został przewód. Warunki pracy sondy są niezwykle trudne. Czujnik cały czas jest zanurzony w strumieniu spalin o bardzo wysokiej temperaturze, a sama sonda lambda narażona jest na wilgoć, ciągłe drgania i wysoką temperaturę. Nie powinno więc dziwić, że ryzyko awarii w takich warunkach jest naprawdę duże. Mimo dość dużej awaryjności, sonda odgrywa w samochodzie istotną rolę. Jest ona odpowiedzialna za maksymalnie najlepsze wykorzystanie katalizatora, w układzie wydechowym.

Jaką rolę odgrywa sonda lambda w samochodzie?

Aby lepiej zrozumieć, jak ważna jest rola sondy lambda, należy zacząć od początku, czyli od silnika. Mieszanka paliwa, która trafia do silnika dobierana jest przez komputer, który steruje jego pracą. Skład mieszanki dopasowywany jest do tego, w jakich warunkach aktualnie pracuje auto. Ma na niego wpływ temperatura silnika, prędkość pojazdu itp. Aby komputer mógł dobrać optymalny skład mieszanki, musi pobrać niezbędne informacje z takich czujników jak czujnik prędkości, czujnik temperatury cieczy chłodzącej, czujnik położenia przepustnicy, czujnik prędkości obrotowej silnika oraz z sondy lambda, która do komputera przekazuje informacje, o procentowej zawartości tlenu w strumieniu paliwa.

Objawy uszkodzenia sondy lambda

Pierwszym objawem, który powinien nas zaniepokoić i może świadczyć o awarii sondy lambda jest nagły wzrost zużycia paliwa – nawet do 50 procent. Inne charakterystyczne objawy to pojawienie się czarnego dymu z rury wydechowej, odczuwalne zmniejszenie mocy silnika, samoistne skoki prędkości obrotowej silnika, pojawienie się kontrolki check engine, a także zwiększony poziom tlenków węgla oraz węglowodorów w spalinach. Kiedy zaobserwujemy w swoim samochodzie przynajmniej jeden z wymienionych objawów, powinniśmy niezwłocznie skonsultować to z fachowcem.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here