Sercem naszego samochodu jest silnik. By mógł on funkcjonować prawidłowo musimy zapewnić mu odpowiedni olej silnikowy. Na rynku mamy dostępne trzy rodzaje: syntetyczny, półsyntetyczny oraz mineralny. Różnią się one klasą lepkości i jakością. Jak więc odpowiednio dobrać olej do swojego silnika?
Czym kierować się przy wyborze oleju silnikowego?
Każdy pojazd posiada własną instrukcję obsługi, mogłoby się wydawać, że właśnie tam powinna znajdować się informacja na temat tego jaki olej stosować w naszym samochodzie. Jednak znajdziemy w niej najczęściej wyłącznie rekomendację konkretnej marki, myślimy wtedy, że może faktycznie powinniśmy kupować olej tylko od tego producenta by nasz samochód cieszył się jak najlepszymi osiągami? Czy na pewno?
Niestety rzeczywistość wygląda inaczej. Zazwyczaj jest to wyłącznie reklama danej marki, ponieważ producenci samochodów mają podpisane umowy z firmami olejowymi. Nie musimy przykładać dużej wagi do tego jakiej firmy olej kupimy. Oczywiście warto decydować się na znane i popularne marki, oleje niewiadomego pochodzenia i bardzo tanie mogą okazać się niewłaściwe i uszkodzić nasz silnik. Kierowca powinien sugerować się klasyfikacją jakościową i lepkościową stosowanego oleju.
Olej syntetyczny
Są to syntetyczne środki smarne, które zawierają oleje bazowe powstające podczas syntezy chemicznej lub poddane były złożonym reakcjom chemicznym konwencjonalnych baz olejowych. Gwarantują one wyższy poziom ochrony, a także lepszą wydajność. Ten rodzaj oleju niesie za sobą wiele korzyści dla pracy naszego silnika na wiele lat.
Olej syntetyczny jest czystszy od oleju mineralnego i posiada o wiele lepszą jakość. Podczas jego produkcji następuje modyfikacja poszczególnych molekuł oleju, by dostosować je do współczesnych silników, dzięki czemu samochód ma zapewnioną większą ochronę, a silnik lepszą wydajność. Litr takiego oleju kosztuje około 40 złotych.
Ten rodzaj oleju jest zwykle bardziej odporny i niezawodny w działaniu, zapobiega powstawaniu osadów i gwarantuje stabilność w wysokich temperaturach, dzięki czemu silnik wolniej się zużywa i zwiększa się jego żywotność, a także zużywamy mniej paliwa. Olej syntetyczny stworzony jest w taki sposób, by sprostać wszystkim warunkom, które panują w nowoczesnych silnikach samochodowych. Jest bardziej płynny niż oleje mineralne, zaczyna krążyć w układzie smarowania tuż po odpaleniu silnika i przez to chroni wszystkie jego elementy.
Olej mineralny
Oto cechy charakterystyczne tego rodzaju oleju:
- Jest to najgorszy jakościowo olej spośród wszystkich trzech grup, co prawda produkowane są obecnie nieco lepsze oleje mineralne niż jeszcze kilka lat temu.
- Zazwyczaj używamy go w starszych silnikach z dużym przebiegiem, a także w sytuacji kiedy samochód bierze zbyt dużo oleju.
- Jeśli kupujemy starszy, używany samochód posiadający wyeksploatowany silnik i nie posiadamy wiedzy na temat tego jaki olej był w nim wcześniej stosowany warto nie ryzykować i zdecydować się właśnie na olej mineralny.
- Bezpiecznie jest użyć takiego oleju w starszym samochodzie ze względu na to, iż stare silniki mają odłożone osady nagaru zwłaszcza na krawędziach. Jeśli dolejemy syntetycznego lub półsyntetycznego oleju zostaną one wypłukane i trafią w obieg, a wtedy mogą dostać się na powierzchnię tłoków oraz panewek czy gładzi cylindra, a następnie je uszkodzić lub zarysować.
- Litr takiego oleju kosztuje około 18 złotych.
Olej półsyntetyczny
Jest to rodzaj oleju, który posiada wiele właściwości zbliżonych do oleju syntetycznego. Na pewno zwiększa ochronę silnika lepiej, niż olej mineralny, jest to taka klasa pośrednia między olejem syntetycznym, a mineralnym.
Nie ma żadnych wytycznych kiedy czy przy jakim przebiegu należy zmienić olej syntetyczny na półsyntetyk. W rzeczywistości jeśli nasz silnik jest w pełni sprawny i nie posiada żadnych śladów zużycia, a mimo to ma przejechanych kilkaset tysięcy kilometrów nie rezygnujmy z syntetyka.
Olej półsyntetyczny jest dobrym wyborem jeśli chcemy nieco oszczędzić – jest połowę tańszy od oleju syntetycznego i kosztuje około 20 złotych. Możemy więc płacić o wiele mniej, a mieć ochronę silnika zapewnioną na niemalże tym samym poziomie.
Jak często wymieniać olej silnikowy?
- Producenci zwykle zalecają co 15000 do 20000 kilometrów, ostatnimi czasy wydłużają się jednak okresy międzyprzeglądowe.
- Jeśli mało poruszamy się samochodem poza terenem zabudowanym i często zdarza nam się stać w korkach, powinniśmy wymieniać olej raz na rok, razem z filtrem.
- Nowoczesne samochody wyposażone są w odpowiednią technologię, która informuje nas o zbliżającej się konieczności wymiany oleju. Należy wtedy udać się w jak najszybszym czasie do serwisu i nie zwlekać.
- Małe objętości silnika szczególnie wymagają częstej kontroli, w takich przypadkach nawet niewielki ubytek może doprowadzić do poważnej awarii.
- Średnie zużycie wynosi od 0,2 do 0,3 litra na1000 kilometrów. Jeśli nasz samochód zużywa więcej niż 0,5 litra na 1000 kilometrów powinniśmy odwiedzić serwis.