Zapchany katalizator

Katalizator samochodowy to popularna nazwa konwertera katalitycznego. Jego zadaniem jest zatrzymywanie szkodliwych związków podczas spalania paliwa. Z tego względu od jego działania zależy to, jaka będzie jakość pracy jednostki napędowej, a także jej osiągi. Konwertery katalityczne stosowane są w samochodach od wielu lat, dlatego związane z nimi problemy dotyczą coraz większej liczby kierowców. Jednym z najczęstszych jest zapchany katalizator.

Katalizator – jak działa?

Katalizator jest bardzo ważną częścią każdego nowoczesnego samochodu. Warto z tego powodu wiedzieć, jak jest zbudowany oraz gdzie ewentualnie można znaleźć dobre zamienniki oryginalnie montowanego w pojeździe komponentu. Takim miejscem jest przykładowo https://deler.pl/c/uklad-wydechowy/katalizator.

Konstrukcja katalizatora przypomina wyglądem tłumik lub puszkę. Wewnątrz znajduje się materiał izolacyjny, który z jednej strony jest odporny na wysokie temperatury, a z drugiej wyróżnia go niska przepuszczalność gazów. Ważnym elementem jest blok metalowy z kanalikami, które są ułożone zgodnie z kierunkiem przepływu spalin – przekrój wnętrza katalizatora przypomina plaster miodu. Blok pokryty jest z kolei warstwą aktywną, którą tworzą metale szlachetne (rod, pallad, platyna), to dzięki nim spełnia swoje zadanie. Pierwiastki te to katalizatory. To one pobudzają substancje zawarte w spalinach do odpowiednich reakcji.

Zapchany katalizator – najczęstsze objawy

Do najczęstszych usterek związanych z użytkowaniem konwerterów katalitycznych, należy zapchanie, przegrzanie lub fizyczne urządzenie. Skupimy się na pierwszej usterce, czyli zapchaniu i postaramy się określić najczęstsze objawy, aby można było w krótkim czasie zorientować się, że działanie tego komponentu nie jest właściwe.

Objawy zapchanego katalizatora – jak zorientować się, że coś jest nie tak?

Pomimo tego, że konwerter katalityczny może działać nawet do 10 lat, czasami pojawiają się jego pewne usterki. Jedną z nich jest zapchany katalizator. Do najczęstszych objawów, należą takie sytuacje, jak niższa wydajność silnika oraz problemy z rozwinięciem pełnej mocy samochodu. Jeżeli spaliny, które trafia do katalizatora, nie mogą się z niego wydostać, następuje zwiększenie ciśnienia zwrotnego, które w konsekwencji blokuje pracę silnika.

Drugim objawem zatkanego katalizatora, jest ciemny dym wydechowy. Może być stale emitowany z rury wydechowej lub pojawiać się, na przykład w momencie, kiedy gwałtownie się przyspieszy. Tym objawom może towarzyszyć również zapach siarki lub zgniłych jaj z wydechu i nadmierne ciepło pod pojazdem.

katalizator

Ponadto, częstymi objawami, które jasno wskazują na niepoprawne działanie katalizatora, jest nierównomierna praca silnika na biegu jałowym oraz hałas spod podwozia. Co więcej, zauważalny jest także zwiększony pobór paliwa, a także drgania pojazdu. Jeśli chodzi o objawy zatkanego katalizatora w dieslu z turbodoładowaniem, są one bardziej widoczne niż objawy zatkanego katalizatora w silniku benzynowym. W pierwszym przypadku usterka może mocno nadszarpnąć kondycję pojazdu.

Jak sprawdzić, czy katalizator jest zapchany – cenne wskazówki

Poza powyższymi objawami, na desce rozdzielczej może zapalić się także kontrolka „check engine”. Aby upewnić się, że problemy z wydajnością silnika lub nieprzyjemnym zapachem są spowodowane usterką katalizatora, warto udać się do profesjonalnego serwisu. Pracujący tam mechanicy fachowo ocenią, czy przyczyną jest zatkany konwerter katalityczny, czy może inne usterki, na przykład wadliwymi komponentami z układu emisji. Rozwiązaniem jest najczęściej wymiana katalizatora.

Co robić, aby nie dopuścić do zatkania katalizatora?

Aby zadbać o dobry stan katalizatora, nie powinniśmy często jeździć na krótkich odcinkach. W takiej sytuacji silnik nie jest w stanie rozgrzać się do optymalnej temperatury, w której zaczyna działać konwerter katalityczny. Warto uważać także na uszkodzenia mechaniczne. Jest to dość delikatny komponent, który mogą pokonać kamienie na wyboistych trasach.

Ponadto, warto regularnie sprawdzać stan katalizatora. Przeglądy tego elementu w profesjonalnym serwisie powinny zapobiec poważnym usterkom. Nie warto bagatelizować żadnych objawów, ponieważ w najgorszym wypadku, trzeba będzie wymienić komponent na nowy, a jego cena dla wielu osób może być zbyt duża.

Zapchany katalizator – dlaczego występują usterki?

Katalizatory zapychają się często z powodu starzenia się silnika. Jego zużyte elementy sprawiają, że resztki powstające ze spalania oleju silnikowego zapychają kanaliki katalizatora. Jeśli chodzi o samochody zasilane LPG, zdarza się, że rdzeń konwertera katalitycznego zużywa się zbyt szybko, powodem jest niepoprawne wyregulowanie instalacji.

Co więcej, najczęstszą przyczyną zatkanego katalizatora jest jednak pokonywanie zbyt krótkich czas. Działa on w wysokich temperaturach, takich jak 500-800 stopni Celsjusza, a podczas niedługiej przejażdżki nie ma jak osiągnąć tych wartości. Taka sytuacja ma miejsce najczęściej w miastach. Dlatego zaleca się co jakiś czas odbyć dłuższą podróż, np. wyjechać na autostradę, aby przedłużyć żywotność tego komponentu.

[Głosów:7    Średnia:3/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here