Wyząbkowane opony

Opony montowane w samochodach prędzej czy później ulegają zużyciu spowodowanemu przez wiele różnych czynników. O nadmiernej eksploatacji ogumienia świadczą różne objawy. Jednym z nich jest tak zwane wyząbkowanie opon. Dość często jest ono bagatelizowane przez użytkowników pojazdów, jednak w perspektywie długofalowej może przysporzyć wielu problemów. Dobrze więc zapoznać się z tym problemem, uzyskać informacje na temat jego objawów, przyczyn oraz możliwości minimalizacji takiego zjawiska.

Czym jest wyząbkowanie i jakie są jego objawy?

Do procesu ząbkowania dochodzi w wyniku naturalnego zużywania się ogumienia samochodowego. Współcześni producenci stosują wiele nowoczesnych rozwiązań mających na celu równomierne rozłożenie nacisków, a to z kolei przekłada się na zużycie opony w sposób równomierny. Czasami jednak uzyskanie takiego zużycia jest niemożliwe, szczególnie w przypadku opon gorszej jakości. Proces ząbkowania oznacza nierównomierne zużycie się kostek bieżnika. Jedna strona bloków zużywa się bardziej od drugiej. To sprawia, że kostki bieżnika przypominają swoim wyglądem zęby piły tarczowej.

Co powoduje ząbkowanie opon?

Jedną z podstawowych przyczyn pojawiania się problemu nierównomiernego nacisku i ząbkowania, jest zbyt wysokie ciśnienie ogumienia. Wielu kierowców błędnie uważa, że mocno napompowane opony poprawiają komfort jazdy i umożliwiają lepsze przyspieszanie. W rzeczywistości za duże ciśnienie sprawia, że barki ogumienia przylegają do jezdni w sposób niewłaściwy. Oprócz ciśnienia, do grona przyczyn ząbkowania można zaliczyć następujące powody:

  • zbyt twarda mieszanka gumowa wykorzystana do produkcji opon,
  • nieprawidłowe działanie amortyzatorów dociskających oponę do drogi,
  • agresywna jazda i hamowanie.

Zwykle efekty ząbkowania można zauważyć po kilkunastu tysiącach pokonanych kilometrów. Najczęściej proces ten dotyczy ogumienia zamontowanego na tylnej osi.

Skutki wyząbkowania opony

Oczywiście ząbkowanie prowadzi nie tylko do nietypowego wyglądu klocków bieżnika. Jednym z podstawowych objawów jest silny hałas przypominający huczenie, który w znaczącym stopniu pogarsza komfort jazdy. Dodatkowo ząbkowanie może powodować drgania kierownicy w czasie jazdy. Po ich zauważeniu warto sprawdzać nie tylko układ zawieszenia, ale właśnie stan ogumienia. Warto jednak pamiętać, że wyząbkowanie nie wpływa negatywnie na parametry opony związane z bezpieczeństwem jazdy. Wyczuwalne drgania czy też nadmierny hałas mogą być jednak uciążliwe, jeśli chodzi o komfort podróży.

Co jeszcze trzeba wiedzieć?

Wyząbkowane opony można naprawić poprzez ich szorstkowanie. Proces ten jest oferowany przez specjalistyczne serwisy i polega na wyrównaniu bieżnika metodą maszynową. W ten sposób można poprawić działanie opony i zniwelować nieprzyjemne drgania lub hałasy, ale nigdy nie uda się już przywrócić ogumienia do stanu początkowego. Jeśli więc takie objawy są dla kogoś bardzo denerwujące, to jedyną opcją jest wymiana kompletu ogumienia na nowy. Nowe opony znajdziesz w sklepie 24opony.pl.

Oczywiście wyząbkowaniu można zapobiegać. Podstawą jest przestrzeganie zaleceń producenta dotyczących ciśnienia w przednich i tylnych oponach. Nie należy przekraczać wskazanych wartości. W ten sposób możliwe jest uniknięcie nierównomiernego rozkładania nacisków. Ważne jest też sięganie po wysokiej jakości opony pochodzące ze sprawdzonych źródeł. Ich mieszanka gumowa jest bowiem zoptymalizowana pod kątem równomiernego zużycia. Bardzo ważna jest też odpowiednia technika jazdy i unikanie zbyt dużej agresji, w przypadku pokonywania zakrętów oraz przyspieszania i hamowania.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here