Opony zimowe to niezwykle ważne zabezpieczenie. By uniknąć sytuacji, w której „zima zaskoczyła kierowców”, warto wymienić opony letnie na zimowe odpowiednio wcześniej. Wielu kierowców przygotowuje się do tego zadania już w okresie późnej jesieni. Poniżej przedstawiamy pigułkę najważniejszych informacji na temat konstrukcji i zastosowania opon zimowych. Dowiesz się jak wygląda bieżnik w zimówkach, jakiego kształtu i rozmiaru powinny być jego nacięcia, a także poznasz inne ważne różnice pomiędzy ogumieniem zimowym a letnim.
Ogumienie na zimę – mniej i bardziej bezpieczne
Różnica pomiędzy oponami zimowymi a letnimi tkwi między innymi (choć nie wyłącznie) w konstrukcji bieżnika. To właśnie składające się na bieżnik nacięcia mają największy wpływ na przydatność danej opony do korzystania zimą. Przyjmuje się – i jest to informacja podawana przez licznych producentów opon samochodowych – że w ogumieniu zimowym bieżnik powinien być głęboki na przynajmniej 4 mm. Rozmiar taki uważany jest za stosunkowo bezpieczny, gwarantujący statyczną jazdę.
Polskie prawo jest pod tym względem mniej restrykcyjne. Co prawda, nie wprowadza rozróżnienia pomiędzy bieżnikiem opon zimowych a letnich, określa jednak, że jego głębokość powinna zawsze wynosić przynajmniej 1,6 mm. Jest to wartość obowiązująca zarówno opony letnie, zimowe jak i całoroczne. Warto podkreślić, że jeśli planujesz wyjazd za granicę, wówczas sięgnięcie po opony zimowe o odpowiednio głębszym bieżniku może być konieczne. Niektóre z państwa sąsiedzkich – jak choćby Litwa, Czechy czy Białoruś – ustaliły minimalną głębokość bieżnika zimowego na poziomie 4 mm.
Działanie bieżnika w oponach zimowych
Zbyt płytki bieżnik nie pozwala w pełni wykorzystać potencjału opon zimowych. W oponach zimowych zachodzi zwykłe zjawisko tarcia, powstające pomiędzy powierzchnią opony a znajdującym się pod nią podłożem. W przypadku drogi ośnieżonej głębokie rowki bieżnika będą poprawiać przyczepność opony, rozprowadzając opór sił fizycznych w stopniu optymalnym.
Dobrej jakości, nowy bieżnik, jest w stanie zagwarantować optymalną przyczepność zarówno w trakcie poruszania się po drodze ośnieżonej, oblodzonej jak i mokrej. Wpływa na komfort w trakcie zwykłej przejażdżki po mieście, jak i szybszych wypraw na długi dystans. Skraca drogę hamowania pojazdu oraz stabilizuje jego zachowanie w trakcie wykonywania różnych manewrów. Im bardziej bieżnik jest zużyty, tym gorzej dana opona poradzi sobie z wymagającymi warunkami.
Na koniec warto podkreślić, że nie tylko bieżnik opony stanowi różnicę pomiędzy ogumieniem letnim a zimowym. Również zastosowane w produkcji mieszanki substancji (w tym przede wszystkim zwiększona dawka krzemionki) wpływają na parametry jezdne. Dzięki temu, opony zimowe lepiej radzą sobie z oddziaływaniem niskich temperatur oraz są w mniejszym stopniu narażone na różnego typu ubytki i uszkodzenia ich struktury.