licencja transportowa do 3,5 t DMC

Pakiet mobilności to zbiorowe określenie nowych przepisów dotyczących transportu międzynarodowego mające na celu ujednolicić regulacje dotyczące przewoźników drogowych w krajach UE. Pierwsze zmiany przewidziane Pakietem Mobilności funkcjonują w Polsce już od sierpnia 2020 r.

Pakiet mobilności – zmiany dla transportu do 3.5 t DMC

W lutym 2022 r. weszły w życie nowe ustalenia, które mocno uderzają w polskie firmy prowadzące działalność na arenie międzynarodowej. Zmiany dotyczą głownie przepisów dotyczących delegowania kierowców do pracy za granicą. Od tego momentu wszystkie firmy świadczące usługi crosstrade muszą dokonywać rejestracji kierowców w międzynarodowym systemie IMI. Crosstrade oznacza, że przewóz wykonywany jest na terenie państw, z których żadne nie jest siedzibą firmy przewoźnika. Są to tzw. przerzuty.

Ponadto zmieniają się zasady rozliczania wynagrodzeń kierowców. Praca wykonywana na terenie Unii Europejskiej (wyłączając przewozy bilateralne, czyli takie, w których rozładunek bądź załadunek odbywa się na terenie państwa będącego siedzibą przedsiębiorcy, oraz tranzyt) nie jest już objęta tzw. dietami oraz delegacjami. W związku z tym zmienia się podstawa opodatkowania wynagrodzenia kierowcy.

Transport powyżej 2.5 t DMC

To najważniejsze punkty rozpoczętego w lutym 2022 r. etapu. Ale na tym nie koniec. O ile dotychczasowe przepisy i regulacje dotyczyły głownie przewoźników operujących samochodami o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3.5 t tak nadchodzące w kolejnych miesiącach i latach zmiany dotkną również przewoźników działających w transporcie lekkim.

Przede wszystkim do świadczenia usług transportowych na terenie UE będzie wymagana licencja transportowa do 3,5 t DMC. Do tej pory firmy operujące tego typu autami nie musiały ubiegać się o taki dokument.

Jak uzyskać licencję transportową do 3.5 tony DMC?

Koniecznie będzie posiadanie zabezpieczenia finansowego na pojazdy powyżej 2.5 t. Będzie to 1800 euro na pierwszy pojazd oraz 900 euro na każdy kolejny.

Przedsiębiorstwa oparte o transport odbywający się za pomocą pojazdów od 2.5 tony DMC będą zobowiązane do zarejestrowania siedziby firmy. Musi być to siedziba rzeczywista i stała w jednym z państw członkowskich UE.

Licencja na przewóz rzeczy do 3.5 tony będzie również wiązała się z koniecznością zdobycia przez przewoźnika Certyfikatu Kompetencji Zawodowych.

Ile to będzie kosztować?

Koszty uzyskania licencji będą wiązały się z wydaniem zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika (1000 zł) oraz uzyskaniem Certyfikatu Kompetencji Zawodowych.

Oprócz tego, sama licencja wspólnotowa będzie kosztować 4000 zł lub 8000 zł, w zależności od tego, czy będzie wydana na 5 czy 10 lat. Odpowiednio 440 zł lub 880 zł będzie wynosić koszt wypisu z licencji na pojazd.

Wszystkie zmiany przewidziane pakietem mobilności mają za zadanie dostosować przepisy obejmujące transport lekki do tych aktualnie obowiązujących w transporcie powyżej 3.5 tony. W nadchodzących latach przewoźników świadczących tego typu usługi transportowe czeka prawdziwa rewolucja. Od 2026 r. w każdym samochodzie powyżej 2.5 t DMC będzie zamontowany tachograf prowadzący rejestrację czasu pracy kierowcy.

Źródło: https://www.licencjetransportowe.com/

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here