Jakie klucze do kół

Każdemu kierowcy zdarza się mała awaria na drodze, najczęściej pada na koło – złapanie gumy może nastąpić w każdej chwili, najważniejsze aby umieć sobie poradzić w takiej sytuacji i sprawnie je wymienić. W takim wypadku musimy mieć odpowiedni klucz do kół – na jaki się zdecydować?

Ręczny klucz do kół

To najpopularniejszy rodzaj tego narzędzia, jednak trzeba wybrać dobrej jakości sprzęt – te, które znajdują się na podstawowym wyposażeniu samochodu są kompletnie nietrwałe, przez co nie mamy pewności, że pomogą nam w awarii drogowej.

Wiadomo, solidne urządzenie wiąże się też z wyższą ceną – około 180 złotych, jednak taka inwestycja posłuży nam przez wiele lat. Słabe klucze do kół mogą się wygiąć lub złamać się w najmniej odpowiednim momencie, a wtedy nic już nie zdziałamy.

Jeśli mamy mocno zapieczoną śrubę w kole może też nie podołać jej odkręceniu. Dobrej jakości ręczny klucz do kół poradzi sobie z każdą śrubą, możemy spokojnie użyć większej siły bez obawy, że uszkodzimy urządzenie.

Elektryczny klucz do kół

Jest to alternatywa dla klucza ręcznego, możemy nabyć go w kilku wersjach:

  • Akumulatorowej, gdzie znajdują się zazwyczaj dwa akumulatory, dzięki którym klucz może pracować bez zewnętrznego źródła zasilania, działa on na podobnej zasadzie do wkrętarki akumulatorowej.
  • 12V, które mogą być zasilane ze standardowego akumulatora i specjalnej przejściówki lub też z gniazda zapalniczki w zależności od modelu. Świetnie sprawdzą się w trasie, kiedy nie mamy opcji skorzystania z gniazdka elektrycznego.
  • 230V, który wymaga zasilania gniazdka elektrycznego, stanowi kompromis pomiędzy klucze pneumatycznym oraz tradycyjnym kluczem ręcznym.

Wysokiej jakości klucze elektryczne do kół kosztują w granicach 250 złotych.

Pneumatyczny klucz do kół

Najczęściej możemy spotkać je w warsztatach samochodowych, a także zakładach wulkanizacyjnych. Charakteryzują się bardzo dużym momentem obrotowym, dzięki czemu odkręcimy dzięki niemy nawet najbardziej oporną śrubę.

Niezbędny jest tu jednak bardzo wydajny kompresor, który skutecznie zasili klucz do kół i może przydać się również do wykonywania innych czynności, takich jak malowanie czy pompowanie kół. Pneumatyczne klucze do kół opłaca się kupić tylko w przypadku, gdy przydadzą się nam także do innych zadań, jeśli chcemy wykorzystywać go wyłącznie do kół jest to zbędny zakup.

Większość pneumatycznych kluczy do kół posiada komplet końcówek, dzięki czemu żadna śruba nie będzie dla nas przeszkodą. Dobrej jakości urządzenie kupimy za około 300 złotych.

Decydując się na kupno klucza do kół musimy rozważyć wszystkie opcje, przede wszystkim należy zastanowić się jak często i do jakich czynności będziemy wykorzystywać to urządzenie. Zanim zdecydujemy się na konkretny produkt warto upewnić się, że jest on dobrej jakości.

Inwestowanie w tanie produkty nie jest dobrym rozwiązaniem – urządzenie po kilkurazowym jego użyciu może ulec zniszczeniu, przez co czeka nas kolejny wydatek. Pamiętajmy także, że wysoka jakość równa się wysokiemu komfortowi użytkowania oraz bezpieczeństwu.

Jeśli nie posiadamy odpowiedniej wiedzy lub nie jesteśmy pewni co do wyboru warto poradzić się fachowca. W tym celu udajmy się do zaufanego mechanika lub wykwalifikowanego sprzedawcy w sklepie samochodowym i poprośmy o poradę. Dzięki temu możemy mieć pewność, że zakupimy odpowiednie dla naszych potrzeb urządzenie.

Jak wymienić koło?

Kiedy już znajdziemy się w takiej sytuacji ważne, abyśmy sobie poradzili. W tym celu należy postępować według następujących kroków:

  • W pierwszej kolejności włączamy światła awaryjne oraz rozstawiamy trójkąt ostrzegawczy w odpowiedniej odległości od samochodu.
  • Wysiądźmy wszyscy z samochodu i wyjmijmy ewentualne bagaże, by zmniejszyć ciężar samochodu.
  • Z tyłu samochodu powinniśmy mieć dojazdówkę lub pełnowymiarowe koło zapasowe, nie decydujmy się raczej na zestawy naprawcze, ponieważ nie ma gwarancji, że opona wytrzyma choćby dojazd do warsztatu.
  • Koła muszą być wyprostowane, zaciągnijmy hamulec ręczny i wrzućmy pierwszy lub wsteczny bieg.
  • Bierzemy nasz klucz do ręki i zaczynamy od poluzowania śrub w feldze o jeden obrót.
  • Pod samochód podłóżmy podnośnik i upewnijmy się gdzie znajduje się miejsce dla jego górnej końcówki. Pod podnośnik załóżmy deskę, dzięki czemu pojazd nie zapadnie się, gdy stoi na dosyć miękkim podłożu.
  • Podnosimy samochód o kilka centymetrów i upewniamy się, ze wciąż jest stabilny, następnie odkręcamy śruby i ściągamy koło poprzez uchwycenie jego dolnej części.
  • Koło zapasowe zakładamy na piastę, dokręcamy śruby najpierw palcami, a następnie używamy w tym celu klucza. Śruby muszą być włożone na krzyż.
  • Śruby dokręcamy do oporu w momencie, gdy samochód znajduje się z powrotem na ziemi, używając klucza.

Tym sposobem wymianę koła mamy już za sobą. Zanim wyruszymy w dalszą drogę upewnijmy się, że śruby dokręcone są prawidłowo i nie istnieje ryzyko, iż po drodze koło poluzuje się lub, w najgorszym przypadku, odpadnie. Jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości udajmy się do najbliższego warsztatu samochodowego.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here