Jak sprawdzić poziom oleju w silniku

Każdy rozsądny kierowca ma świadomość, że konieczna jest regularna kontrola ilości płynów w naszym samochodzie. Jednym z ważniejszych jest olej silnikowy, który utrzymuje „serce” pojazdu w dobrej kondycji. Nie możemy dopuścić do pewnych nieprawidłowości, jak więc mieć wszystko pod kontrolą?

Sprawdzamy poziom oleju w silniku

Przede wszystkim musimy regularnie kontrolować jego ilość. Możemy to uczynić w następujący sposób:

  • Samochód musi znajdować się na płaskiej powierzchni, ponieważ nawet minimalne nachylenie może zafałszować nam wynik.
  • Silnik musi być oczywiście wyłączony, odczekajmy jednak kilka minut. Jeśli sprawdzimy poziom tuż po zgaszeniu silnika wynik może być zaniżony.
  • Należy wyciągnąć bagnet olejowy i dokładnie przetrzeć go szmatką lub papierem.
  • Wsuwamy bagnet z powrotem do otworu w silniku do oporu.
  • Wyciągamy bagnet i odczytujemy poziom oleju – powinien mieścić się między minimum, a maximum. Często znajdują się na nim specjalne nacięcia lub znaki, które wskazują prawidłowy poziom oleju.
  • Jeśli musimy dolać oleju, użyjmy tego samego, co ostatnio lub innego o bardzo podobnych parametrach: lepkości i klasie jakości. Oleje różnych marek i klas są ze sobą mieszalne, ale ciężko jest przewidzieć parametry takiej mieszanki.

Pamiętajmy, że zawsze lepiej wlać jakikolwiek olej do silnika, niż jeździć bez niego. Jeśli jesteśmy zmuszeni dolać olej inny, niż jest zalecany przez producenta należy jak najszybciej wymienić go na właściwy, a podczas jazdy unikać znacznego obciążenia silnika.

Zbyt mała ilość oleju silnikowego

Jeśli mamy zbyt mało oleju w silniku wtedy jego jednostkowa porcja musi częściej pracować. Olej ulega wtedy o wiele szybszemu wyeksploatowaniu. Co więcej, powoduje to większe produktów zużycia, między innymi sadzy i rozpuszczonych zanieczyszczeń.

Zbyt mała ilość oleju prowadzi także do zwiększenia jego temperatury, przez co szybciej traci swoje właściwości, chroniąc znacznie gorzej silnik. Jazda samochodem z małą ilością oleju w silniku może powodować jego poważne uszkodzenie, co skończy się dla nas kosztowną naprawą.

Gdy oleju w silniku jest zbyt dużo

Jeśli mamy zbyt dużo oleju w silniku benzynowym może to doprowadzić do uszkodzenia uszczelnień. Kiedy taka sytuacja wystąpi w dieslu możemy spodziewać się zjawiska tak zwanego rozbiegania silnika, czyli sytuacji, w której obroty wzrastają w sposób niekontrolowany, w efekcie czego zbyt dużo oleju trafia do komór spalania. Może to doprowadzić do poważnej i nieodwracalnej awarii silnika.

Przydatne informacje

Większość pojazdów ma wbudowany czujnik, który informuje kierowcę o niskim stanie oleju w silniku. Może się jednak zdarzyć, że taki czujnik nas zawiedzie, jeśli zdajemy się wyłącznie na niego możemy wtedy doprowadzić do awarii silnika.

Wielu kierowcom wydaje się także, że kontrolka z oliwiarką, która znajduje się na desce rozdzielczej będzie informować nas o niskim poziomie oleju. Tak naprawdę wskazuje ona nam ciśnienie oleju. Gdy jest ono bliskie zera, kontrolka zapala się.

Bezpieczniej jest więc sprawdzać co jakiś czas tradycyjną metodą jego poziom. Najlepiej, gdy poziom oleju sięga prawie że maksymalnej granicy. Zawsze warto mieć także w samochodzie zapasowy litr oleju, który możemy dolać w każdej chwili.

Pora na wymianę oleju

Producenci zwykle zalecają co 15000 do 20000 kilometrów, ostatnimi czasy wydłużają się jednak okresy międzyprzeglądowe. Jeśli mało poruszamy się samochodem poza terenem zabudowanym i często zdarza nam się stać w korkach, powinniśmy wymieniać olej raz na rok, razem z filtrem.

Nowoczesne samochody wyposażone są w odpowiednią technologię, która informuje nas o zbliżającej się konieczności wymiany oleju. Należy wtedy udać się w jak najszybszym czasie do serwisu.

Małe objętości silnika szczególnie wymagają częstej kontroli, w takich przypadkach nawet niewielki ubytek może doprowadzić do poważnej awarii. Średnie zużycie wynosi od 0,2 do 0,3 litra na 1000 kilometrów. Jeśli nasz samochód zużywa więcej niż 0,5 litra na 1000 kilometrów powinniśmy odwiedzić serwis.

Olej ma bardzo ważną funkcję – redukuje tarcie pomiędzy współpracującymi elementami, a także chłodzi i uszczelnia tłoki w cylindrach oraz zabezpiecza elementy metalowe przed korozją. Musimy regularnie dbać o jego prawidłowy poziom, w innym wypadku silnik naszego samochodu może bardzo ucierpieć.

Skutki mogą być widoczne od razu, lub co gorsza po jakimś czasie. Jeżdżąc na małej ilości oleju wydaje nam się to niczym strasznym, w rzeczywistości jednak odbija się to na trwałości wszystkich mechanizmów. Poważna awaria naszego silnika, wynikająca z zaniedbania przez nas kontroli ilości oleju może nas kosztować nawet 5000 złotych.

Upewnijmy się także, że nie mamy do czynienia z wyciekiem oleju, który na pierwszy rzut oka może być niewidoczny bo środek smarny zatrzymuje się na przykład na dolnej osłonie silnika. Regularny przegląd stanu technicznego naszego samochodu to gwarancja bezpieczeństwa i komfortu jazdy.

[Głosów:3    Średnia:3.3/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here