Budowa samochodu – nadwozie
Nawet osoby nie znające się na autach są w stanie poprawnie nazwać jeden, najbardziej widoczny element – nadwozie. Może być ono wykonane w wariancie samonośnym lub ramowym. Czym się one różnią? Otóż nadwozie samonośne odznacza się tym, że elementem nośnym jest samo pudło i nie ma podziału na karoserię oraz ramę.
To właśnie nadwozie w największym stopniu przesądza o tym, czy pojazd jest atrakcyjny wizualnie dla użytkowników. Niemniej, od konstrukcji nadwozia zależą także osiągi pojazdu – odpowiednia forma pozwala na swobodniejsze pokonywanie oporów powietrza. Budowa samochodu musi też zawsze uwzględniać to, by nadwozie zapewniało odpowiedni poziom ochrony kierowcy i pasażerom.
Budowa auta – silnik
Drugi łatwy to wskazania element to silnik. Wielu kierowców nie wie jednak, w jaki sposób funkcjonuje ten element, poza tym, że ma coś wspólnego ze spalaniem paliwa.
Otóż najczęstszy typ, czyli silnik spalinowy tłokowy wyposażony jest w cylindry. Do nich trafia mieszanka paliwa i powietrza, która jest podpalana. W ten sposób dochodzi do niewielkiego „wybuchu” odpychającego tłok znajdujący się w cylindrze. Tłok jest „połączony” z wałem korbowym, który przenosi ruch obrotowy na koła.
Budowa samochodu współczesnego wymaga jednak od silnika wyższego poziomu zaawansowania. W każdej jednostce napędowej znajdziesz również układy:
- zasilania,
- rozrządu,
- chłodzenia,
- smarowania.
Silniki mogą mieć różną moc, moment obrotowy oraz pojemność. Są też one napędzane różnymi rodzajami paliwa – najczęściej benzyną lub ropą (silniki diesla).
Układ napędowy w budowie samochodu
Moc silnika nie jest bezpośrednio przenoszona na koła – w takim wypadku sterowanie autem byłoby bardzo trudne. Pomiędzy silnikiem a kołami pośrednicy układ napędowy, który kontroluje kierowca za pomocą sprzęgła i skrzyni biegów. Ponadto w skład układu napędowego wchodzi również wał napędowy oraz most.
Układ hamulcowy w samochodach
Po ruszeniu w drogę wypadałoby również mieć możliwość zatrzymywania się. Właśnie dlatego budowa samochodu w każdym przypadku przewiduje obecność układu hamulcowego składającego się z tarczy oraz klocków hamulcowych. Gdy kierowca naciska hamulec, płyn hamulcowy powoduje wypchnięcie tarczy i nacisk na klocki zatrzymujące koła siłą tarcia. W większości współczesnych aut znajdują się dodatkowe systemy, takie jak ABS, które zwiększają skuteczność hamowania w trudnych sytuacjach na drodze.
Budowa samochodów – układ kierowniczy
Kierowca chce nie tylko jeździć w przód i w tył, ale również skręcać, więc niezbędny jest mu układ kierowniczy. Kierownica i kolumna kierownicy połączone są z układem zawieszenia – skręcanie kierownicy powoduje skręt zębatki przestawiającej koła. W nowych modelach aut układ kierownicy jest wspomagany elektronicznie.
Elektronika w budowie samochodu
Żadne współczesne auto nie może się obejść bez elektroniki. Poza światłami, budowa auta bazuje dziś na elektronice również w przypadku wielu innych podzespołów. Układ elektroniczny jest niezbędny do prawidłowego działania klimatyzacji, wskaźników deski rozdzielczej, radia czy komputera pokładowego. Podstawowymi zadaniami układu elektronicznego jest również start silnika (to rola rozrusznika) oraz ładowanie akumulatora (poprzez alternator). Akumulator jest źródłem prądu dla wszystkich elektronicznych podzespołów auta. Ładuje się on podczas jazdy, a wyładowuje, gdy urządzenia elektroniczne są włączone na postoju.