Czy wiesz, że stosując kilka prostych trików jesteś w stanie obniżyć spalanie samochodu nawet o 30-40%? Na zużycie paliwa mocno wpływa ciśnienie w oponach i korzystanie z umilaczy jazdy, takich jak klimatyzacja. Jednak styl prowadzenia auta i nawyki kierowcy również mają ogromny wpływ na zużycie paliwa. Jak jeździć oszczędniej?

Hamowanie silnikiem

To dość sławny manewr, często stosowany przez doświadczonych kierowców, a zaniedbywany przez młodych. W sieci krąży screen z forum, na którym pada pytanie o lokalizację „tego silnikowego hamulca”. Oczywiście nie jest to takie proste. Hamowanie silnikiem polega na tym, że kierowca przestaje dodawać gaz przewidując zatrzymanie auta za kilkadziesiąt metrów. Dzięki temu spalanie samochodu spada, gdyż skraca się odległość, na której naciskany jest gaz. Auto pokonuje większą część drogi siłą pędu. Nie ma sensu naciskać pedału gazu aż do miejsca hamowania, by następnie ostro wduszać hamulec. Lepiej „dotoczyć” się do miejsca, w którym pojazd ma się zatrzymać.

Dla utrzymania silnika w lepszej kondycji, nie wrzucaj od razu na luz, a redukuj biegi stopniowo, adekwatnie do prędkości i obrotów.

Nie trać paliwa na postojach

Jeśli pasażer chce tylko wyskoczyć do kiosku albo czekasz, by kogoś odebrać z dworca, wyłączaj silnik od razu po zatrzymaniu się. Wystarczy, że jednostka napędowa nie będzie chodzić 10 sekund, by już opłacało się taką czynność wykonać (20 sekund dla starych aut). Często sytuacją, w której można obniżyć spalanie samochodu są również postoje na przejazdach kolejowych. Skoro rogatki dopiero się zamknęły, a pociągu jeszcze nawet nie widać, tzn. że możesz spokojnie wyłączyć silnik. Nawet jeśli czekasz pierwszy w kolejce, zdążysz bez problemu odpalić auto, gdy pociąg Cię minie, a szlabany jeszcze się nie podniosą.

Wcześniejsze zmiany biegów

W większości przypadków zużycie paliwa będzie niższe podczas jazdy w daną prędkością na wyższym biegu. O co dokładnie chodzi? Jeśli zastanawiasz się, czy przy 60 km/h lepszy będzie bieg czwarty czy piąty, wrzuć na „piątkę”. Obserwując aktualne spalanie samochodu, zauważysz, że wartości są niższe. To samo dotyczy mniejszych prędkości i niższych biegów – zwłaszcza pierwszego. Ważna jest przede wszystkim „jedynka”, która powinna służyć wyłącznie do ruszania. Nawet powolne toczenie się po parkingu będzie oszczędniejsze na drugim biegu.

Płynna i spokojna jazda

Lubisz gwałtowne przyspieszanie, ostre hamowanie i duże prędkości na długich trasach? W takim razie musisz wiedzieć, że taki rajdowy styl jazdy kosztuje znacznie więcej niż płynna i spokojna jazda. Powolne ruszanie, hamowanie silnikiem i utrzymywanie stałej prędkości na trasie sprzyjają mniejszemu spalaniu paliwa przez pojazd. To samo dotyczy prędkości maksymalnej. Wyciskanie siódmych potów z silnika jadąc 170 km/h na pięciobiegowej przekładni znacząco wpłynie na wysokość zużycia paliwa.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here