Skrót HDi oznacza High-pressure Direct injection, ale dla większości kierowców jest to przede wszystkim synonim popularnych diesli. Jakie są plusy i minusy silników HDi? Jakie opinie o silniku HDi trzeba wziąć pod uwagę przez zakupem auta na rynku wtórnym?
Wady i zalety silników 2.0 HDi
Wersja 2.0 HDi pojawiła się już pod koniec lat 90, gdy wykorzystano ten silnik w Peugeocie 406. Jednostka ta występuje w wielu wariantach, ale z reguły ceniona jest za to, że pracuje cicho, jest oszczędna i działa dość dynamicznie.
Typowe awarie dla wersji 2.0 HDi 8V dotyczą koła pasowego wału napędowego. W jednostkach wyprodukowanych przez 2004 rokiem, element ten ulegał awarii nawet po 40 000 km. Nowsze silniki 2.0 HDi 8V są w stanie przejechać bez tej awarii ponad 100 000 km. Ponadto w jednostkach ośmio- jak i szesnastozaworowych pojawić mogą się kłopoty z przepływomierzami powietrza, turbosprężarkami i pompami wysokiego ciśnienia. Usterkom ulega także dwumasowe koło zamachowe.
W przypadku wersji 16V opinie na temat silnika HDi są zgodne – powinien on przejechać przynajmniej 150 000 km. Po tym czasie najczęściej „wysiada” turbosprężarka, sprzęgło, wtryskiwacze, pompy wysokiego ciśnienia lub zawór EGR.
Generalnie jednak uważa się, że silniki 2.0 HDi cechują się dość niską awaryjnością. Jeżeli pojawiają się usterki, to są one charakterystyczne dla turbodiesli w ogóle.
W opiniach o silnikach 2.0 HDi z reguły wyczytamy również, że mają one stosunkowo wytrzymały układ wtryskowy. Do wad tego rodzaju silników zaliczyć trzeba natomiast problemy z kołem pasowym na wale karbowym (problemy z tłumikiem drgań skrętnych).
Silniki 1.6 HDi – opinie
Jednym z najczęściej spotykanych diesli w swojej klasie pojemności jest silnik 1.6 HDi. Uchodzi on również za jedną z najlepszych jednostek – odznacza się niskim zużyciem paliwa i dużą wytrzymałością. Kierowca może liczyć także na wysoką kulturę pracy silnika i przyzwoite osiągi. Wszystkie te zalety sprawiają, że silniki 1.6 HDi od dawna wykorzystywane są przez wiele marek – od Citroena i Peugeota poprzez Forda, Mazdę i Volvo, na Mini kończąc.
Z licznych opinii o silnikach 1.6 HDi wynika, że są one w stanie wytrzymać bez znaczących usterek 300 000 km i to bez szczególnego oszczędzania silnika. Ostrożnemu kierowcy jednostka 1.6 HDi pozwoli na bezproblemowe użytkowanie nawet przez ponad 500 000 km.
Podobnie jak jednostka opisywana wyżej, silnik 1.6 HDi dostępny jest zarówno w wersji szesnastozaworowej, jak i ośmiozaworowej. Znacznie popularniejsza jest wersja 16V.
Tak jak wspomnieliśmy wcześniej, jednostka 1.6 HDi jest dostępna w bardzo wielu modelach – na rynku wtórnym można znaleźć kilkadziesiąt aut z 1.6 HDi pod maską. To oznacza, że wybór auta z tym silnikiem ma jeszcze jedną istotną zaletę, mianowicie łatwy dostęp do części zamiennych. Nietrudno też dostać cały silnik w dobrej cenie. Wystarczy trochę poszukać, by znaleźć kompletną jednostkę w granicach 2-3 tys. złotych.