Przed nadejściem jesieni oraz zimy warto przygotować samochód do nowych warunków atmosferycznych. Najistotniejszym jest zabezpieczenia jednostki napędowej przed pierwszymi przymrozkami, w tym, paradoksalnie, zapewnienie jej przede wszystkim odpowiedniego chłodzenia. Tak więc, wymiana płynu chłodniczego powinna się znaleźć na liście każdego odpowiedzialnego użytkownika czterech kółek.
Życiodajny płyn dla silnika
Podstawowym zadaniem systemu chłodzenia w samochodzie jest zapewnienie jednostce napędowej odpowiedniej temperatury podczas jej pracy, a także ustabilizowanie jej na stałym poziomie, bez względu na wielkość obciążenia silnika. Zdecydowana większość współczesnych jednostek napędowych jest chłodzona za pomocą płynu. To właśnie on w okresie letnim chroni silnik przed nadmiernym przegrzaniem, natomiast w zimie zapewnia optymalną temperaturę pracy jednostki, a także, poprzez cały układ chłodzenia, umożliwia ogrzewanie kokpitu samochodu oraz podgrzewanie na przykład siedzeń, szyb czy lusterek.
Ochrona i ekonomia
Systematyczne uzupełnianie płynu chłodzącego to absolutne minimum i bezsprzeczna konieczność w serwisowaniu auta, szczególnie po zakończeniu sezonu letniego. Niedobór płynu w układzie może doprowadzić do nieodwracalnych zniszczeń w silniku. Prawidłowe działanie układu chłodzenia przekłada się również na ekonomikę jazdy, ponieważ szybkość osiągania przez jednostkę napędową optymalnej temperatury pracy znacząco wpływa na zużycie paliwa. W ziemie można przez to zaoszczędzić wiele litrów na każde przejechane sto kilometrów.
Odpowiednia mieszanka na zimę
Temperatura zamarzania poszczególnych składników wchodzących w skład płynu chłodniczego różni się między sobą. Woda zamarza już w temperaturze OoC, a główny składnik płynu, jakim jest glikol etylenowy, krzepnie już w temperaturze 13oC. Dlatego też, aby uzyskać najlepszą ochronę dla silnika w zimie, miesza się glikol z wodą w odpowiednich proporcjach. Na okres jesienno-zimowy najodpowiedniejszą mieszanką będzie płyn posiadający w swoim składzie około 50 procent glikolu – tłumaczy ekspert od części samochodowych w iParts.pl.
Utrzymanie odpowiedniej mieszanki w układzie chłodzenia jest szczególnie ważne podczas pierwszych przymrozków, w przeciwnym razie może dojść do zamarznięcia płynu w układzie i uszkodzenia kluczowych podzespołów jednostki napędowej. Innym zagrożeniem dla silnika oraz układu chłodniczego jest korozja, która jest szczególnie niebezpieczna dla chłodnicy. Dlatego też jej praca powinna być dodatkowo chroniona przez płyn uzupełniony o składniki antykorozyjne.
Po sezonie letnim
Z przygotowanie układu napędowego do zimy nie należy zwlekać do ostatniej chwili. Podstawową sprawą jest sprawdzenie temperatury zamarzania płynu. W razie konieczności płyn należy wymienić na nowy lub też obniżyć temperaturę krzepnięcia poprzez dolanie odpowiedniego koncentratu do układu chłodzącego.