W wyniku eksploatacji elementy samochodu z czasem tracą wydajność. Niektóre z nich można naprawić w serwisie lub na własną rękę, inne psują się bezpowrotnie i wtedy zachodzi konieczność wymiany. Pewne części pojazdu da się przywrócić do stanu używalności, poddając je regeneracji. Które podzespoły Twojego auta możesz w ten sposób wskrzesić? Na czym polega proces regeneracji i czy jest on opłacalny? Odpowiedzi znajdziesz w poniższym wpisie.
Regeneracja to nie naprawa
Na początku warto wyjaśnić różnicę między naprawą a regeneracją. Naprawa sprowadza się do usunięcia problemu, ale bez skupienia się na jego źródle. Zdarza się, że skutkuje to krótkoterminowym przywróceniem sprawności danemu elementowi auta, który po pewnym czasie psuje się ponownie.
Regeneracja polega na całkowitym demontażu konkretnej części samochodu, oczyszczeniu jej oraz gruntownym zbadaniu. Pod lupę bierze się każdy element, a ewentualne usterki lub odchylenia od normy koryguje w procesie regeneracji. Operacja ta daje więc podobny efekt jak zainstalowanie nowych zamienników, a co więcej, jest również przyjazna środowisku – do jej przeprowadzenia wykorzystuje się mniej surowców niż przy produkcji nowych podzespołów.
Czy regeneracja części samochodowych jest opłacalna?
U wielu kierowców wciąż funkcjonuje przekonanie, że tylko wymiana zepsutych części samochodowych na nowe zapewnia komfortową i bezpieczną jazdę. Nie każdy zdaje sobie sprawę, że regeneracja wadliwie działających elementów pojazdu może być równie skuteczna i nawet o połowę tańsza. Koszty są oczywiście uwarunkowane kilkoma czynnikami i mogą różnić się w zależności od wybranego warsztatu, natomiast zwykle są znacznie niższe od ceny nabycia zamienników czy wizyty u mechanika.
Jakie elementy samochodu można regenerować?
Układ napędowy
Zarówno manualne, jak i automatyczne skrzynie biegów można poddać regeneracji. Proces ten obejmuje renowację m.in. łożysk i uszczelniaczy, a także odnowę poprzez piaskowanie i malowanie. Zazwyczaj nic też nie stoi na przeszkodzie, by w całości zregenerować wały napędowe – wyjątek stanowią SUV-y, w których teoretycznie da się usprawnić ten element, ale łatwo go przy tym zniszczyć.
Nadwozie
Złym pomysłem jest regeneracja metalowych elementów karoserii. Inaczej ma się sprawa w przypadku części plastikowych – zderzaki zwykle lepiej oddać do spawania i klejenia, zamiast kupować używane zamienniki. Reflektory opłaca się regenerować tylko w razie drobnych usterek (np. matowiejącego szkła), w innych sytuacjach wskazane jest nabycie markowych odpowiedników. Zawsze warto odnawiać światła tylne – to wyjątkowo prosta operacja, którą przy pomocy szmatki i pasty polerskiej można bez przeszkód wykonać we własnym garażu.
Silnik i pozostałe układy
Głowica silnika ulega z czasem eksploatacji – jej elementy zużywają się, pojawiają się również nieszczelności. Niekiedy trudno o zamienniki, dlatego w wielu przypadkach renowacja jest nie tylko mniej kosztownym, ale też jedynym rozwiązaniem problemu.
Jeśli filtr cząstek stałych jest zapchany sadzą, to pomoże przepłukanie go wrzątkiem pod wysokim ciśnieniem zmieszanym ze środkiem wypierającym resztki oleju silnikowego. Sporo oszczędzić można, regenerując alternator – proces ten polega najczęściej na renowacji wszystkich jego elementów z wyjątkiem obudowy. Opłaca się również poddać regeneracji rozrusznik i turbosprężarkę.
Wybieraj tylko zaufane serwisy!
Jak w wielu branżach usługowych, tak i w przypadku regeneracji części samochodowych można trafić na amatorów. Ci zwykle twierdzą, że za „pół ceny” doprowadzą dany element auta do stanu używalności, natomiast efekt ich wysiłków jest opłakany. Lepiej nie oszczędzać, oddać swój pojazd do renomowanego warsztatu i mieć pewność, że płaci się za dobrze wykonaną pracę.
Chociaż regeneracja podzespołów samochodowych wiąże się niekiedy z poniesieniem znacznych kosztów, to i tak jest zazwyczaj najbardziej opłacalna, biorąc pod uwagę stosunek ceny do jakości. Jeśli szukasz regenerowanych części lub nowych, oryginalnych podzespołów samochodowych, to zajrzyj do sklepu internetowego nocar.pl. Zapraszamy!