Większość kierowców potrafi bezbłędnie odczytać podstawowe oznaczenia opon. W praktyce najważniejsze są dane dotyczące rozmiaru, tj. szerokość, profil, konstrukcja radialna i średnica felg. Każdy rozpoznaje również charakterystyczne oznakowanie opon zimowych. Symbol szczytów górskich i śnieżynki (ang. three-peak mountains snowflake) potwierdza, że masz do czynienia z oponą przystosowaną do jazdy w trudnych warunkach (śnieg, błoto śniegowe) i testowaną pod tym kątem. Ale czy wiesz, w którym miejscu znajdziesz indeksy nośności i prędkości? I jak je interpretować?

Co oznacza indeks nośności na oponie?

Indeks nośności (ang. Load Index) przedstawiony jest w postaci liczbowej na bocznej ścianie opony, obok oznaczenia konstrukcji radialnej i średnicy felgi. Do dwu- lub trzycyfrowego kodu przypisane jest maksymalne obciążenie ogumienia w kilogramach. Mówiąc prościej, indeks nośności określa wytrzymałość opony przy największej dopuszczalnej prędkości. Najczęściej spotykane oznakowanie opon mieści się w przedziale od 80 do 114, choć pełna tabela (do wyszukania w Internecie) zawiera indeksy od 60 (250 kg) do 159 (4375 kg).

Przykładowo, jeśli z boku opony widnieje liczba 91, wówczas wytrzymuje ona obciążenie do 615 kg. Przy oznaczeniu 100 nośność wynosi już 800 kg, przy 114 – 1180 kg, itd… Łączna liczba kilogramów nośności wszystkich opon (czyli np. 4 x 615 kg) powinna nieznacznie przekraczać masę całkowitą pojazdu.  

Oznakowanie opon może zawierać również symbol XL  (lub Reinf) dla ogumienia o podwyższonej nośności w porównaniu do typowego w danym rozmiarze.

No dobrze, ale co w razie wymiany ogumienia, np. w sezonie letnim? Otóż niedopuszczalne jest zakładanie opon o niższym indeksie nośności niż podaje producent. Możesz zatem zamontować opony w innym rozmiarze (np. węższe i na mniejszym profilu), ale o tej samej lub większej wytrzymałości.  Informacje na temat dopuszczalnego oznakowania opon znajdziesz w instrukcji samochodu, na drzwiach od strony kierowcy, słupku nadwozia lub przy wlewie paliwa.

Oznaczenie opon – indeks prędkości

Indeks prędkości to symbol literowy widniejący tuż przy indeksie nośności. W ten sposób producenci oznaczają największą dopuszczalną prędkość przy maksymalnym obciążeniu. I tak – indeks H oznacza, że opony wytrzymują prędkość do 210 km/h, indeks V – 240 km/h, indeks W – 270 km/h. Inne często spotykane oznaczenia opon to: Q (do 160 km/h), R (do 170 km/h), S (do 180 km/h), T (do 190 km/h). Pełna tabela składa się z 29 liter (od A1 do Y), którym przypisano wartości od 5 do 300 km/h.

Podobnie jak w przypadku indeksu nośności, także i tutaj obowiązuje zakaz zakładania opon o niższym indeksie prędkości. Natomiast nic nie stoi na przeszkodzie, aby zamontować ogumienie przystosowane do wyższych prędkości (np. V lub W zamiast H). Wymiana opon na modele o wyższych indeksach jest wskazana wówczas, gdy auto często jest mocno obciążone (np. wozisz pasażerów albo sprzęt warsztatowy) albo jeździsz szybko i dynamicznie.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here