Jeśli nie po drodze Ci z jazdą miejską i regularnie testujesz osiągi swojej maszyny na off-roadzie, nie ma rady – musisz mieć sprawne opony 4×4. Ogumienie o słabej przyczepności być może dostarczy Ci więcej adrenaliny, jednak czy warto aż tak ryzykować własnym zdrowiem i życiem? Nasza redakcja uważa, że nie, dlatego w tym wpisie poruszymy temat wymiany zużytych opon terenowych. Ile kosztują nowe i czy warto szukać tańszej alternatywy?

Ile trzeba zapłacić za nowe opony 4×4?

Nowe opony możesz kupić u certyfikowanego dealera lub zamówić przez Internet, np. na Oponeo czy Allegro. Przy wyborze ogumienia weź pod uwagę nie tylko parametry techniczne, ale i preferowany przez Ciebie styl jazdy, gdyż opony letnie 4×4 dzielą się na szosowe, półterenowe i terenowe.

No dobrze, ale ile kosztuje komplet opon?  Rozbieżność cen jest ogromna i zależy m.in. od marki i klasy opony, przeznaczenia i oczywiście wielkości. Jeśli wybierzesz wersję ekonomiczną, czyli opony często made in China, za cały komplet zapłacisz nie więcej niż 1000 zł. Markowe ogumienie klasy średniej kosztuje średnio 400-600 zł za sztukę. Opony 4×4 Premium to ogromny wydatek rzędu 15-20 tys. za komplet! Jednak inwestując w nowe opony, dostajesz w zamian 5-letnią gwarancję producenta, bezpieczeństwo i pełną przyjemność z uprawiania off-roadu.

Używane opony terenowe – czy opłaca się oszczędzać?

Z punktu widzenia Twojego portfela zakup używanych opon to prawdziwa okazja. Dla porównania, używaną oponę Goodyear 255/50R19 kupisz już za 100 zł, natomiast za nową musisz zapłacić już ok. 700 zł. Kupując markowe opony w klasie Premium zyskasz wielokrotnie więcej.

Niestety, biorąc pod uwagę wysokie wymagania względem opon do jazdy terenowej, oszczędności mogą być tylko pozorne. Jeśli zamawiasz używane ogumienie przez Internet, możesz łatwo trafić na opony, które już kilka sezonów temu powinny wylądować na śmietniku. Wprawdzie najpierw wydasz zaledwie kilkaset złotych za pełne ogumienie, ale z dużym prawdopodobieństwem i tak będziesz zmuszony kupić nowe opony 4×4 za kilka tysięcy. Nawet jeśli upolujesz prawdziwą okazję, musisz liczyć się z innymi wadami używek, tj. słabszą przyczepnością, krótszą żywotnością, a także brakiem gwarancji.

„Złoty środek”, czyli bieżnikowane opony 4×4

Bieżnikowanie opon 4×4 to iście salomonowe rozwiązanie – wydajesz sporo mniej niż za nowe ogumienie, ale dostajesz lepszą jakość niż w typowych używkach. Rewitalizacja opony może odbywać się na dwa sposoby:

  • na zimno, tj. poprzez łączenie gotowego bieżnika z karkasem
  • na gorąco, tj. poprzez wylanie gumy na karkas i odtworzenie bieżnika w specjalnej formie

Trudno powiedzieć, która metoda jest lepsza dla Twojego bezpieczeństwa, gdyż kondycja zregenerowanej opony zależy od jej konstrukcji (karkasu). Nawet najlepsza technologia bieżnikowania nie pomoże, jeśli nowa warstwa gumy zostanie nałożona na stary i zniszczony szkielet. Dlatego najlepiej bieżnikować własne opony 4×4 – tym samym masz pewność, że ogumienie będzie sprawne i niemal tak samo dobre jak nowe (max 85%).

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here