Koła pasowe są podstawowym elementem budowy przekładni pasowej, czyli układu odpowiedzialnego za przekazanie napędu z koła czynnego na bierne. Dzięki takiemu rodzajowi połączenia wytwarzana moc może być przekazywana pomiędzy tymi dwoma elementami. Czasami jednak zachodzi konieczność wymiany koła pasowego – jak je wybrać i dopasować do silnika? Oto praktyczny poradnik.

silnik i koła pasowe

Rodzaje kół pasowych

Na rynku obecne są cztery podstawowe rodzaje kół pasowych, a klasyfikacja ta odnosi się do rodzaju pasa klinowego, który może współpracować z kołem. Są nimi:

  • koła pasowe klinowe – inaczej nazywane rowkowymi. Składają się z tak zwanego wieńca (to na niego nakłada się pasek klinowy), piasty oraz ramion lub tarczy. Zewnętrzna powierzchnia koła wyposażona jest w podłużne rowki, czasami także w otwór wstępny. Można używać ich pod tuleje tzw. Taper Lock i są najczęściej stosowanym rodzajem kół;
  • koła pasowe na pasy zębate – istnieje kilka wariantów kół pasowych zębatych – skośne, klinowe oraz przystosowane do pracy z silnikami elektrycznymi. Zanim więc zakupimy koło pasowe zębate, musimy bardzo precyzyjnie określić, który jego rodzaj będzie odpowiedni;
  • koło pasowe wielorowkowe – współpracuje z pasem napędowym klinowym lub zębatym. Bardzo precyzyjnie wykonane rowki pozwalają na przenoszenie dużych prędkości i przeznaczone są do współpracy z pasami klinowymi typu J stosowanymi w rozmaitych urządzeniach typu szlifierki, prasy, przenośniki rolkowe czy taśmowe.

koło pasowe


Zdjęcie pochodzi ze strony firmy Kolapasowe24

Przypasowanie koła pasowego do rodzaju przekładni pasowej w silniku ma fundamentalne znaczenie dla sposobu i jakości działania tej przekładni, a co za tym idzie – całego silnika.

Koło pasowe, poprawnie skoordynowane ze specyficzną budową i rodzajem pracy silnika, odpowiada za szereg istotnych zadań. Nadrzędną funkcją jest, rzecz jasna, przenoszenie mocy silnika poprzez koło czynne na koło bierne. Kolejnym zadaniem, które wykonują koła pasowe, jest tłumienie drgań powstających w czasie pracy silnika maszyny czy pojazdu.

Źle wybrane koło pasowe może być przyczyną licznych awarii i wywoływać niepotrzebne podnoszenie kosztów eksploatacji maszyn czy pojazdów – szybciej się zużywają, gorzej tłumią powstające wibracje i narażone są na  powstawanie nadliczbowych, niepożądanych żłobień. Dlatego też tak ważne jest, aby nowe koło pasowe było poprawnie dopasowane do współpracującego z nim pojazdu. Poza tym należy jednak pamiętać, że na pracę układu wpływ ma także prawidłowy montaż koła oraz optymalne naprężenie paska.

Dopasowanie kół pasowych do silnika

Przed zakupem nowego koła należy sprawdzić jego najważniejsze parametry, do których należą:

  • typ koła – ich rodzaje omówione zostały powyżej. Zawsze należy wybierać odpowiedni typ części określony dla danego rodzaju urządzenia;
  • prędkość obrotów, które może wykonać dane koło – częstotliwość, z jaką obraca się wał korbowy silnika – liczba obrotów wykonywanych w jednostce czasu, zależna między innymi od średnicy koła. Zbyt duża prędkość obrotowa w stosunku do rodzaju koła może prowadzić do wytworzenia się dużych wibracji i zniszczenia części;
  • przełożenie przekładki – przełożenie jest określane jako stosunek liczby obrotów wykonywanych przez wał napędzający w jednostce czasu do ilości obrotów wykonywanych przez wał napędzany i jest ściśle uzależniony od średnicy obydwu kół i prędkości, z którą się one obracają;
  • moment obrotowy (moc) – moment obrotowy jest wielkością fizyczną określającą iloczyn siły i długości ramienia w ruchu obrotowym. Mówiąc nieco prościej, jest to wartość przenoszonego obciążenia i to właśnie ta wartość w istotnym stopniu wpływa na moc pojazdu i jego osiągi;
  • jakość kół pasowych – ma ona ogromne znaczenie dla poprawnego działania całego układu. Kiepskiej jakości części zawsze mogą stać się powodem awarii całego układu. A ponieważ nawet najdroższe koło jest o wiele tańsze od remontu całego silnika, warto w nie zainwestować.

Zanim więc zakupimy konkretny rodzaj koła pasowego, należy koniecznie sprawdzić wyżej wymienione parametry – pozwoli nam to dłużej cieszyć się bezawaryjną pracą silnika.

[Głosów:6    Średnia:4/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here