Jeśli wymieniasz opony po raz –enty, prawdopodobnie nie zawracasz sobie głowy ich oznaczeniem. Znasz na pamięć wymiary, wszak to one są najważniejsze, a reszta Cię nie interesuje. Jednak początkujący posiadacze samochodów – zwłaszcza nowych i drogich – chcą dowiedzieć się o oponach czegoś więcej. Poza profilem, konstrukcją i średnicą osadzenia, na boku opony widnieją przecież inne informacje, dzięki którym łatwiej dopasujesz nowe ogumienie. Przeczytaj zatem, jak interpretować oznaczenie opon?

Oznaczenia podstawowe – wymiary opony

Niektórzy dość liberalnie traktują zalecenia producenta i instalują opony różniące się nie tylko marką, ale również bieżnikiem, przeznaczeniem czy rozmiarem. Takie pozorne oszczędności są nie tylko niebezpieczne (różne opony mają różną przyczepność), ale i niezgodne z prawem. No dobrze, ale jak rozumieć oznaczenie rozmiaru opon? Interpretację podamy na przykładzie:

195/65R15 91H

  • 195 – to szerokość opony w mm
  • 65 – profil opony w procentach, wyrażający stosunek wysokości boku opony do szerokości
  • R – struktura opony, tu: radialna
  • 15 – średnica obręczy opony, czyli na jaką felgę pasuje
  • 91 – indeks nośności, czyli max obciążenie opony, tu: 615 kg
  • H – indeks prędkości, czyli jak szybko może poruszać się samochód po maksymalnym obciążeniu, tu: 210 km/h

Indeksy nośności i prędkości odczytuje się z tabeli.

Oznaczenie opon zimowych

W sezonie zimowym auto musi być przystosowane do poruszania w trudnych warunkach – oblodzonej jedni („szklanki), intensywnych opadach, zmarzlinie czy błotnistym śniegu. Aby zadbać o odpowiednią przyczepność do podłoża, należy odpowiednio wcześnie zadbać o odpowiednie ogumienie. Oznaczenie opon zimowych może wyglądać dwojako:

  1. M + S – Mud & Snow, błoto i śnieg
  2. 3PMSF (3 Peak Mountain Snow Flake) lub symbol przedstawiający trzy szczyty górskie i śnieżynkę

Pierwszy symbol odnosi się do opon wielosezonowych, na których możesz jeździć przez cały rok. Jeśli obok oznaczenia M + S widnieje również piktogram trzech szczytów górskich i płatka śniegu, wówczas oznacza to, że przystosowanie opony do warunków zimowych zostało potwierdzone testami.

Typowe oznaczenie opon zimowych (3PMSF) sugeruje, że tego ogumienia należy używać wyłącznie od jesieni do wiosny. Dlaczego? Otóż w okresie letnim bieżnik opony szybko ulegnie zużyciu, co  drastycznie obniży jej przyczepność w trudnych warunkach.

Inne oznaczenia opon

Jeśli na Twojej oponie umieszczono oznaczenie XL lub Reinf, wówczas masz do czynienia z ogumieniem o podwyższonym maksymalnym obciążeniu w porównaniu do innych opon z tego samego rozmiaru.

Opony typu Run Flat umożliwiają jazdę na przebitym kole po całkowitej utracie ciśnienia. Oznaczenie opon jest różne w zależności od producenta, np. Michelin stosuje ZP, Goodyear – EMT, Dunlop –DSST, Bridgestone – RFT, a Pirelli – SSRF.

Ponadto jeśli opona została wyprodukowana we współpracy z producentem samochodu, wówczas znajdziesz na jej brzegu specjalne oznaczenie marki, np. opony dla Ferrari mają symbol K1 lub K2, dla BMW serii M – BMW M, dla Volkswagena – VO, a dla Toyoty – A.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here