Barwniki UV są popularnym narzędziem do wykrywania nieszczelności w systemach klimatyzacji. Służą do wykrywania tych miejsc, w których powietrze może uciekać z systemu, co prowadzi do jego nieefektywnego działania i wysokich kosztów wykorzystanej energii. Istnieje kilka rodzajów barwników UV wykorzystywanych w tym celu, które różnią się zarówno składem, sposobem działania, jak i możliwościami jakie oferują. Poniżej prezentujemy ich charakterystykę oraz podpowiadamy jak i kiedy należy je stosować.
Barwniki UV do klimatyzacji – dostępne i oferowane rodzaje
Barwniki UV-A. Są to barwniki, które emitują promieniowanie UV o długości fali dłuższej niż 280 nm. Są one skuteczne w wykrywaniu nieszczelności w rurach, kanałach i przewodach wentylacyjnych. Widać je jako fluorescencyjne plamy na miejscach, gdzie powietrze ucieka z systemu.
Barwniki UV-B. Są to barwniki, które emitują promieniowanie UV o długości fali krótszej niż 280 nm. Są wykorzystywane do wykrywania nieszczelności w połączeniach, łącznikach i złączach. Podobnie jak barwniki UV-A, widać je jako fluorescencyjne plamy wskazujące na miejsce wystąpienia nieszczelności.
Barwniki UV-C. Są to barwniki, które emitują promieniowanie UV o długości fali krótszej niż 280 nm. Są one skuteczne w wykrywaniu nieszczelności w miejscach trudno dostępnych, takich jak wewnątrz izolacji lub w trudno dostępnych kanałach wentylacyjnych.
Barwniki UV-A/B/C z wykrywaczem. Są to barwniki, które emitują promieniowanie UV o różnych długościach fal i posiadają wbudowany wykrywacz, który pozwala na łatwe odnalezienie miejsca nieszczelności.
Wybór odpowiedniego barwnika UV zależy od rodzaju i stopnia skomplikowania danego systemu klimatyzacji oraz od miejsca, w którym spodziewamy się znaleźć potencjalną nieszczelność. Ważne jest, aby skonsultować się ze specjalistą, który pomoże wybrać odpowiedni barwnik UV do klimatyzacji i pomoże w jego wprowadzeniu.
Jak wygląda stosowanie barwników UV do systemów klimatyzacji?
Stosowanie barwników UV do wykrywania nieszczelności w układach klimatyzacji jest procesem składającym się z kilku kroków.
Pierwszym jest przygotowanie systemu. Przed użyciem barwnika UV, należy przygotować system klimatyzacji poprzez oczyszczenie go z kurzu i osadów oraz wyłączenie go z użytku.
Następnie należy wprowadzić barwnik do układu, zazwyczaj poprzez wybrany uprzednio komponent. Może być to filtr lub skraplacz, które pomogą w sprawnym przeprowadzeniu barwnika po całym wnętrzu.
Po wprowadzeniu barwnika należy włączyć system klimatyzacji i pozostawić go na określony przez producenta czas.
Po tym czasie należy przeszukać system klimatyzacji w poszukiwaniu miejsc, gdzie barwnik jest widoczny. Miejsca te oznaczają potencjalne nieszczelności, gdzie powietrze ucieka z systemu.
Po ich wykryciu należy rozpocząć właściwy proces usuwania nieszczelności. Po ich „załataniu” należy oczyścić cały system z wprowadzonego na początku barwnika.
Warto pamiętać, że każdy rodzaj barwnika UV ma swoje specyficzne instrukcje użytkowania, których należy przestrzegać. Przed rozpoczęciem procesu, warto skonsultować się ze specjalistą, który pomoże w wyborze odpowiedniego barwnika i poda instrukcje dotyczące jego stosowania.